Feb 12, 2012

SALAM PENGENALAN




SALAM PENGENALAN

Assalam, Salam 1 Malaysia dan Salam Sejahtera kepada semua pelajar Group B.

Pada Semester 2, Semester Februari 2011/2012 ini, saya mengajar subjek BSMH3183 Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan II untuk Group B.

Untuk makluman, semenjak menyertai UUM sebagai ahli akademik pada tahun 2007, inilah kali pertama saya mengajar pelajar Undergraduate. Sebelum ini saya hanya mengajar pelajar Postgraduate dalam beberapa subjek OSH untuk program Msc. OSH Management di Kuala Lumpur, Prai dan Miri.

Sebelum menyertai UUM, saya adalah pengamal OSH (pratictioner) selama hampir 20 tahun. Antara jawatan dan organisasi yang saya pernah jawat dan sertai ialah;

1. Facilities/Safety, Health & Health Manager di Tasek Cement Ipoh (2006-2007);
2. Facilities/Environment, Health & Safety Senior Engineer di Celestica (M) Sdn Bhd Kulim Hi-tech Park (2004-2006);
3. Industrial Engineering/Environment, Safety & Health Engineer di Silverstone Berhad Taiping (1990-2004)

Saya berkelulusan B.Engr. (Hons), Mechanical Engineering dari USM dan M. Industrial Safety Management dari UKM. Sekarang saya sedang mengikuti secara sambilan program PhD di UKM.

Saya juga adalah seorang pegawai berdaftar dengan DOSH (Department of Occupational Safety and Health) sebagai Safety and Health Officer (SHO) dan berdaftar dengan AELB (Atomic Energy Licensing Board) sebagai Radiation Protection Officer (RPO). SHO dan RPO adalah dua jawatan yang diwajibkan mengikut perundangan sedia ada kepada organisasi yang berkenaan.

BLOG BSMH3183

Blog BSMH2183 ini adalah khusus untuk pelajar Group B dengan bermatlamatkan “paperless environment” dan sebagai sumber rujukan. Insya-Allah saya akan memastikan semua bahan pembelajaran untuk subjek BSMH3183 dimuatkan dalam blog ini. Blog ini akan cuba dikemaskini sekerap mungkin dan terdapat ruangan column yang masih dalam proses pembinaan.

Semoga blog dapat dimanfaatkan semua pelajar.

LUKMAN BIN WAN MAT DAUD

1 comments: